خدا تنها روزنه امیدی است که هیچگاه بسته نمیشود تنها کسی است که با دهان بسته هم میتوان صدایش کرد با پای شکسته هم میتوان سراغش رفت تنها خریداری است که اجناس شکسته را بهتر بر میدارد تنها کسی است که وقتی همه رفتند میماند وقتی همه پشت کردند آغوش میگشاید وقتی همه تنهایت گذاشتند محرمت میشود و تنها سلطانی است که با بخشیدن آرام میگیرد نه با تنبیه کردن ..
 


 
 
نویسنده : سید سعید بهروز جزین
تاریخ : چهارشنبه ۱٠ مهر ۱۳٩٢
نظرات

 

نقش ویتامین ها در سلامت بدن چیست ؟

همان طور که یک موتور برای حرکت به سوخت کافی نیاز دارد، بدن انسان نیز برای عملکرد درست، به ویتامین نیاز دارد که باید روزانه تامین شود. هر نوع ویتامینی نیازهای خاصی از بدن را برطرف می کند. ویتامین های A،B،C،D،E،K،B1،B2،B3،B5،B6،B9 و B12 نقش ویژه ای در بدن دارد. به طور کلی سوال های زیادی درباره ویتامین ها به ذهن خطور می کند.

برخی افراد معتقدند که اگر مولتی ویتامین مصرف کنند، بیمار نخواهند شد. بعضی فکر می کنند زمانی که استرس دارند یا رژیم می گیرند باید میزان مصرف ویتامین را افزایش دهند. این در حالی است که اگر مولتی ویتامین حاوی آهن و ماده کانی باشد، مشکل گوارشی به وجود می آورد. ویتامین های A،D3،E و K محلول در چربی است و مصرف میزان زیاد این ویتامین ها می تواند در بدن سمومی ایجاد کند. در این مطلب به چند سوال رایج درباره ویتامین ها پاسخ داده شده است.

آیا مصرف ویتامین C، از سرماخوردگی پیشگیری می کند؟

خیر؛ نتایج مطالعات چند دهه اخیر نشان می دهد که مصرف ویتامین C در بیشتر افراد باعث پیشگیری از سرماخوردگی نمی شود شاید علایم سرماخوردگی زودتر برطرف شود، اما از شدت بیماری کاسته نمی شود.

آیا ویتامین B12 انرژی زاست؟

خیر؛ بدون شک مصرف کافی ویتامین B12 مهم است.کمبود آن کم خونی ایجاد می کند اما علایم کمبود B12 ، احساس خستگی و ضعف نیست. این علایم شامل از دست دادن حافظه و سوزن سوزن شدن دست و پاست. اما ادله کمی نشان می دهد که این ویتامین انرژی زاست. برنامه غذایی سرشار از ماهی، گوشت و لبنیات، ویتامین B12 مورد نیاز بدن را تامین می کند.

چه نوع ماده معدنی استخوان را حفظ می کند؟

کلسیم و ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها لازم است. اما یافته های جدید نشان می دهد که منیزیم، پتاسیم و ویتامین K برای حفظ سلامت استخوان حیاتی است. با این حال اگر در معرض پوکی یا شکستگی استخوان قرار دارید، احتمالا پزشک مصرف مکمل های ویتامین C و Dرا توصیه می کند.

تفاوت ویتامین با ماده معدنی چیست؟

ویتامین از منابع گیاهی یا حیوانی به دست می آید و ماده معدنی از زمین. ویتامین برای رشد، هضم و عملکرد اعصاب ضروری است. ماده معدنی از ساختار سلول ها حمایت می کند و استخوان های محکم تشکیل می دهد.

آیا رنگ ادرار، می تواند کافی یا ناکافی بودن مصرف ویتامین ها را نشان دهد؟

خیر. برخی از ویتامین های محلول در آب از جمله ویتامین های C و B رنگ ادرار را به نارنجی روشن یا زرد متمایل به سبز تبدیل می کند. اگر به میزان بالا ویتامین مصرف کنید، تغییر رنگ ادرار نشانه این است که کلیه درتلاش است میزان اضافه ویتامین ها را دفع کند. اما بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی در رنگ ادرار تاثیری ندارد. باید دانست که مصرف زیاد برخی از مواد مغذی می تواند خطرناک باشد.

پزشک مصرف ویتامین ها و مکمل های معدنی را به چه افرادی توصیه می کند؟

زنان در دوره بارداری یا شیردهی به تنوع مواد مغذی نیاز دارند. گاه برخی افراد به علل متفاوت به ویتامین یا مکمل های ماده معدنی نیاز پیدا می کنند. افرادی که به بیماری سندروم بی قراری روده یا IBS مبتلا هستند، تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند، داروی سوزش سردل و صرع مصرف می کنند و افرادی که به طور منظم آسپرین مصرف می کنند به مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند.

آیا این باور درست است که مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی که در مواد غذایی یافت می شود، مشکلی ایجاد نمی کند؟

خیر. مصرف مکمل ها راه خوبی است برای مطمئن شدن از دریافت تمام مواد مغذی لازم، اما مصرف زیاد ویتامین ها و مواد کانی باعث مسمومیت می شود. مصرف زیاد ویتامین A باعث تهوع و استفراغ می شود و به کبد آسیب می رساند. مصرف زیاد ویتامین D ضعف و مشکلات قلبی به وجود می آورد. چون بدن ویتامین های محلول در چربی مانند K،A،D، E و آهن ذخیره می کند و مصرف زیاد آن باعث تراکم این ویتامین ها در اعضای بدن می شود که به کبد و کلیه آسیب می رساند.

کدام ماده غذایی منبع عالی ویتامین C است؟

فلفل قرمز شیرین. اگر چه همه میوه های مرکباتی منبع عالی ویتامین C است اما میوه و سبزی های دیگر نیز حاوی ویتامین C فراوان است.

 

گیاه خواران معمولا دچار کمبود چه ماده معدنی یا ویتامینی می شوند؟

ویتامین B12 . این ویتامین حیاتی در بیشتر منابع حیوانی از جمله گوشت قرمز، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود. در صورت مصرف نکردن این گروه غذایی، بدن دچار کمبود ویتامین B12 می شود. در این گونه موارد، درباره مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

آیا ثابت شده است که مصرف مکمل های ویتامین و آنتی اکسیدان مانع از بروز سرطان می شود؟ خیر.

چه افرادی به آهن بیشتر نیاز دارند؟

زنان در سن بارداری به علت از دست دادن خون در دوران قاعدگی به آهن بیشتری نیاز دارند. مصرف روزانه ۱۸ میلی گرم آهن به زنان قبل از یائسگی، مصرف ۸ میلی گرم آهن به مردان و مصرف روزانه ۲۷ میلی گرم آهن به زنان باردار توصیه شده است.

آیا مصرف مولتی ویتامین راه مناسبی برای دریافت ماده مغذی کافی است؟

خیر. در این زمینه محققان نظرات متفاوتی دارند. نتایج چندین بررسی اخیر نشان می دهد که مصرف مولتی ویتامین تاثیری روی فرد سالم ندارد. حتی افرادی که روزانه یک عدد مولتی ویتامین مصرف می کنند نه سالم ترند و نه عمر طولانی تری می کنند. البته دسته ای از محققان معتقدند که مصرف مولتی ویتامین می تواند کمبود مواد غذایی را جبران کند. اما همه محققان معتقدند که بهترین منبع ویتامین و ماده معدنی، ماده غذایی است نه قرص های ویتامین.

کدام ماده معدنی در حفظ فشار خون سالم موثر است؟

پتاسیم. این ماده معدنی کمک می کند تا قلب به طور منظم بتپد و مصرف پتاسیم فشار خون بالا را کاهش می دهد. کاهش فشار خون، خطر سکته، بیماری قلبی و بیماری کلیوی را کاهش می دهد. میزان مصرف پتاسیم برای نوجوانان و بزرگسالان روزانه ۴هزار و ۷۰۰ میلی گرم است. از آن جا که بیشتر غذاها حاوی پتاسیم است، به ندرت پیش می آید که علت کمبود پتاسیم، به برنامه غذایی مرتبط باشد. مواد غذایی غنی از پتاسیم شامل میوه، سبزی، شیر، گوشت قرمز و غلات سبوس دار است. 

کدام ویتامین یا ماده معدنی، خطر از دست دادن بینایی مربوط به سن را کاهش می دهد؟

ویتامین موجود در میوه و سبزی ، روی، ویتامین C و E . نتایج بررسی ها نشان می دهد، مواد مغذی متعددی خطر تباهی لکه زرد را کاهش می دهد؛ بیماری که در افراد بالای ۶۵ سال دیده می شود. برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزی، همه ویتامین ها و مواد معدنی لازم را تامین می کند.


برچسب‌ها: